Thomas Hutter, rzeźba Anioł [MPS-4040, wystawa Credo]
Thomas Hutter urodził się w 1696 roku w Bawarii. Zmarł w 1745 roku. Rzeźbiarz w 1718 roku przybył do Polski. W kolejnych latach wykonywał zlecenia dla kościołów oraz pałaców na terenie Małopolski. Jego dzieła zostały docenione a styl coraz bardziej rozpoznawalny. Wykonał zlecenia rzeźbiarskie między innymi dla parafii w Sandomierzu, Tarnowie, Rzeszowie, Leżajsku, w latach 1724-1733 w Przemyślu, oraz we Lwowie. Artysta w 1736 roku wraz z żoną Anną z domu Kowalską zamieszkali w Jarosławiu. Tu otworzył warsztat rzeźbiarski, który mieścił się w Kamienicy Orsettich – obecnie siedziba Muzeum Narodowego w Jarosławiu. Anioł ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, prawdopodobnie pochodzi z wystroju katedry przemyskiej z początku lat trzydziestych XVIII wieku. W następnym wieku wystrój ten zastąpiono obecny wyposażeniem w stylu neogotyckim. Anioł przypuszczalnie jest jedyną rzeźbą, jaka się zachowała. Rzeźba wykonana z drewna lipowego, pokryta polichromią i złoceniem. W manierze późnobarokowej, przedstawia anioła z grupy gloryfikującej. Anioł o chłopięcych rysach twarzy, ukazany w pozycji klęczącej. Niestety nie zachowały się jego skrzydła i ręce. Rzeźba ma charakterystyczne cechy dla stylu Huttera takie jak: fizjonomia o grubszych rysach, duże i wyraźne oczy, mięsiste usta, sposób rzeźbienia włosów czy układu fałd tkaniny.